„Chleb i woda-ni ma głoda”
„Dobry chleb, gdy nie ma kołacza”
„Jaki bochen, taka skorka”
Jaka matka, taka córka”
„Raz w tygodniu lub co dwa tygodnie w przeciętnej rodzinie chłopskiej wypiekany był chleb. W izbie chłopskiej panowała nerwowa krzątanina, a powietrze od rana przesiąknięte było zapachami dymu z pieca opalanego drewnem, mąki i kwaśnego ciasta, a w końcu świeżego pieczywa…”
Zajęcia edukacyjne rozpoczynają się od poznania przez dzieci rodzajów ziaren, następnie dzieci sieją ręcznie ziarna na polu. W stodole młócą cepem, przesiewają ziarna od plew przez sito, a następnie mielą w żarnach. Z powstałej mąki zagniatane jest ciasto na podpłomyki. Dzieci własnoręcznie wyrabiają podpłomyki i pieką na piecu na fajerkach. Po wypieku można je zjeść. W czasie zajęć dzieci zapoznają się ze sprzętem potrzebnym dawniej do wypieku chleba: dzieża, łopata do chleba,itp. Uczą się wierszyka „od ziarenka do bochenka”, poznają przysłowia o roli i znaczeniu chleba, rozwiązują zagadki i biorą udział w ćwiczeniach dramowych – Droga chleba, aby utrwalić kolejne etapy powstawania bochenka.